• avd250

De usynlige

Oppdatert: 7. apr. 2021

Denne uken har en samling av fagorganisasjoner i hele Norden en markering av romrenholderne som jobber på hotell.


Dette er en markering som retter seg mot en bransje som det stadig vekk oppdages brudd på norsk lov på, som stadig har sine «15 minutes of fame» i nasjonalpressen og der vi alle rister på hodet og hotellkjedenes kommunikasjonsdirektører som mens de løper fra nyhetssending til nyhetssending beklager til journalister på sms.


«Dette skal jo ikke skje».

Og så går livet går videre. Hotellkjedenes sentraliserte administrasjonssjefer dytter i seg en ekstra bolle og lurer på hvordan de skal kunne få det litt bedre. Litt mer penger. Ja, tenk om vi bare kan få litt mer å rutte med.

«Hvem kan vi ta fra?»

Petter Stordalen er et nasjonalt ikon. På godt og vondt. Hans forkjærlighet for miljøet er fantastisk. Det er helt på sin plass at han tar sin del av miljøansvaret via sine hoteller. Men på veien for å skape et bedre klima for planeten, har han glemt helt og holdent av klimaet til sine renholdere.

Olav Thon er et nasjonalt ikon. På godt og vondt. Hans forkjærlighet for nøysomhet og røde toppluer er fascinerende. Det er helt på sin plass at han nekter sine ledere å tjene mer enn en viss sum. Men på veien for å skape et nøysomt samfunn, har han glemt helt og holdent av arbeidsvilkår til sine renholdere.

«Hvorfor slipper de unna med det?»


Disse to er våre fremste representanter blant vellykkede næringslivsledere som på hver sin planet har skapt over 25.000 arbeidsplasser. Det er i utgangspunktet noe jeg beundrer. Men. Og det er stort men: Hotellkjeder har begynt å sette vekk renholdet til renholdselskaper som ISS. Thon Hotell har gjort det litt. Nå skal de gjøre det mye. Men dette skal ikke du og jeg merke. For de som en gang søkte på jobb i Thon Hotell skal få lov til å bære Thon Hotell sin uniform. Selv om de ikke lenger er ansatt der. Renholderne, som en gang søkte på jobb på akkurat det hotellet er ikke lenger garantert at de skal jobbe der. Kanskje må de jobbe på flere forskjellige hotell i en by som ISS har kontrakt med.

Og det må være rart


Og hvem skal vi skylde på? Hotellkjeden som kvittet seg med ansvaret? Rengjøringsbyrået som har forpliktet seg til å levere et visst antall rom til lavest mulig pris per dag?


Oss selv?


Renholderne er de nye sliterne. De er lavtlønnede. De er kvinner og de er gjerne innvandrere i tillegg. For mange er renholderjobben på et hotell deres første møte med norsk arbeidsliv. De bør hedres og passes på av alle oss som overnatter på hotell nå og da. Takk en renholder. Ta opp håndkleet fra gulvet. Rydd etter deg. Gjør jobben –litt- enklere for renholderne. Det vil bli satt pris på.

Mitt ønske til hotellkjedenes direktører og kommunikasjonsrådgivere er først og fremst at de skal ta de ansatte på alvor. Og gi dem rom til å bli lojal. Jeg vil oppfordre Thon Hotels til å avbryte utsettingen av renholderne til eksterne aktører og ta sitt ansvar som samfunnsaktør. Det vil man tjene masse penger på.


Gi dem innflytelse og medbestemmelse over egen arbeidstid, hverdag og øk lønna deres. Begynn i det små og se at det vil både nytte og lønne seg.

For ligningen er enkel: Fornøyde renholdere = Raske og lojale arbeidere = flotte rom = fornøyde kunder.

Alle veier fører til Rom.


Børge Ånesen

Leder i Fellesforbundet avd. 250 Hotell- Restaurant og Reiseliv Sør-Trøndelag



7 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle